1. Apakah myASNB Secure?

    myASNB Secure adalah fungsi baharu yang menyediakan kaedah lebih mudah dan selamat untuk mengesahkan transaksi anda di portal dan aplikasi myASNB. myASNB Secure menggunakan ciri keselamatan pengesahan multi-faktor (multi-factor authentication) melalui pemadanan antara akaun myASNB dengan peranti mudah alih (telefon pintar/tablet) anda di mana pengesahan transaksi menggunakan pengesahan terus (Push Authentication) dan Secure TAC (pengesahan 6-digit Transaction Authorisation Code) yang dihasilkan di aplikasi myASNB. Kaedah ini merupakan alternatif kepada pengesahan SMS TAC sedia ada dan tersedia untuk kedua-dua platform iaitu portal dan aplikasi myASNB.

  2. Apakah perbezaan antara pengesahan terus (Push Authentication), Secure TAC dan SMS TAC?

    • Pengesahan terus (Push Authentication)
    • Notis pemberitahuan yang dihantar ke peranti mudah alih yang telah anda daftarkan dengan perkhidmatan myASNB Secure di aplikasi myASNB. Segala transaksi mestilah diluluskan atau ditolak dalam tempoh 30 saat.
    • Secure TAC
      Nombor 6-digit TAC yang dijana di aplikasi myASNB anda apabila mendaftar myASNB Secure. Secure TAC ini digunakan untuk meluluskan transaksi di portal myASNB.
    • SMS TAC
      Nombor TAC 6-digit yang diterima melalui SMS.
  3. Bilakah saya boleh menggunakan pengesahan terus, Secure TAC dan SMS TAC di portal dan aplikasi myASNB?

    Jenis transaksi mengikut kaedah pengesahan sama ada pengesahan terus, Secure TAC atau SMS TAC adalah seperti berikut:


    TRANSAKSI PENGESAHAN TERUS SECURE TAC SMS TAC
    Aplikasi myASNB
    Transaksi bukan kewangan:
    Kemas kini maklumat peribadi Tidak Berkenaan
    Portal myASNB
    Transaksi kewangan:
    Pemindahan
    Penukaran
    Transaksi bukan kewangan:
    Kemas kini maklumat peribadi Tidak Berkenaan
    Penukaran kata laluan Tidak Berkenaan
    Penukaran soalan keselamatan Tidak Berkenaan
  4. Bagaimana saya boleh mengaktifkan myASNB Secure?

    Pengguna myASNB boleh mengaktifkan myASNB Secure di aplikasi myASNB anda. Bagi memulakan pengaktifan, anda perlu log masuk ke aplikasi myASNB dan ikuti panduan skrin seperti di bawah. Jika anda belum mempunyai aplikasi myASNB, anda perlu mendaftar akaun portal myASNB dahulu dan kemudian perlu memuat turun aplikasi myASNB dari Google Play atau Apple Store.


    1. Skrin pengaktifan myASNB Secure dipaparkan. Tekan butang “YA” untuk meneruskan pengaktifan.

    2. Sahkan pengaktifan anda dengan menekan butang “OK”.
  5. Bagaimana cara untuk menggunakan Secure TAC?

    Apabila anda telah memilih Secure TAC sebagai mod pengesahan, anda boleh memperoleh nombor 6 digit dengan menggunakan salah satu cara di bawah.

    i. Klik butang Secure TAC di aplikasi myASNB.

    ii. Pada menu “Tetapan”, klik “JANA” Secure TAC.

    iii. Nombor 6-digit Secure TAC akan dijana secara automatik setiap 30 saat. Masukkan nombor tersebut di portal myASNB bagi meluluskan transaksi anda.

  6. Apakah yang berlaku sekiranya saya tidak mengaktifkan myASNB Secure?

    Sekiranya anda memilih untuk tidak mengaktifkan fungsi keselamatan ini, anda masih boleh melakukan transaksi dengan menggunakan SMS TAC untuk mengesahkan transaksi anda di portal dan aplikasi myASNB.

  7. Bagaimana myASNB Secure memberi kesan terhadap transaksi saya?

    myASNB Secure akan meningkatkan tahap keselamatan laman sesawang dalam talian dan aplikasi mudah alih bagi memastikan transaksi lebih selamat. Pengguna boleh memilih kaedah lain untuk mengesahkan akaun mereka (selain dari memasukkan ID pengguna dan kata laluan) dan juga mengesahkan transaksi. Walau bagaimanapun, sekiranya anda tidak mengaktifkan myASNB Secure, SMS TAC kekal sebagai mod pengesahan transaksi.

  8. Mengapa pengesahan myASNB Secure tidak diguna pakai untuk transaksi pelaburan tambahan di portal dan aplikasi myASNB?

    Pengesahan melalui myASNB Secure hanya melibatkan beberapa transaksi kewangan dan bukan kewangan iaitu pemindahan (transfer), penukaran (switching), pengemaskinian maklumat peribadi, penukaran kata laluan serta penukaran soalan keselamatan di portal myASNB. Bagi transaksi pelaburan tambahan, anda adalah tertakluk kepada sebarang kaedah keselamatan yang digunakan oleh bank pilihan anda.

  9. Apakah yang berlaku jika saya memasukkan kod Secure TAC yang telah tamat tempoh?

    Anda akan menerima mesej ralat dan tidak akan dapat meneruskan transaksi kerana nombor 6-digit Secure TAC perlu dimasukkan dalam tempoh 30 saat selepas dijana di aplikasi myASNB anda. Apabila ia telah tamat tempoh, Secure TAC baharu akan dijana semula.

  10. Adakah dengan menggunakan SMS TAC bermakna transaksi saya tidak selamat?

    SMS TAC merupakan salah satu kaedah bagi pengesahan multi-faktor. Walau bagaimanapun, dengan adanya myASNB Secure, anda mempunyai pilihan kaedah keselamatan dengan menggunakan SMS TAC, pengesahan terus atau Secure TAC. Transaksi anda di portal dan aplikasi myASNB tetap selamat kerana ditingkatkan dengan sistem keselamatan tiga peringkat yang merangkumi ID pengguna, kata laluan unik anda, SMS TAC, pengesahan frasa keselamatan dan soalan keselamatan.

    Ciri-ciri kod SMS TAC:

    • TAC hanya boleh digunakan pada akaun portal myASNB dan aplikasi myASNB anda dengan menggunakan log masuk ID pengguna dan kata laluan anda sahaja.
    • Ia hanya sah untuk tempoh setiap transaksi terpilih di portal dan aplikasi myASNB serta akan tamat tempoh dengan segera setiap kali anda menyelesaikan transaksi.
    • Dihubungkan ke talian telefon bimbit serta bergantung kepada penyedia perkhidmatan telefon bimbit anda.
    • Anda perlu memohon TAC sebelum melaksanakan transaksi yang memerlukan kod TAC.
    • Satu kod TAC hanya sah untuk setiap satu transaksi.
    • Sekiranya TAC anda tamat tempoh, anda hendaklah memohon semula TAC baharu.
  11. Bagaimana cara untuk saya menyahaktifkan fungsi myASNB Secure?

    Anda boleh menyahaktifkan fungsi myASNB Secure di portal dan aplikasi myASNB.

    a) Melalui portal myASNB

    1. Pilih “Maklumat Peribadi” → “myASNB Secure”.
    2. Pilih kaedah “Pengesahan Telefon Bimbit”.
    3. Masukkan Secure TAC atau SMS TAC (mengikut pilihan pengesahan), klik “HANTAR”.
    4. Penyahaktifan fungsi myASNB Secure anda berjaya.

    b) Melalui aplikasi myASNB


    1. Tekan butang “TIDAK” untuk menyahaktifkan fungsi myASNB Secure.

    2. Tekan “YA” dan penyahaktifan fungsi myASNB Secure anda berjaya.
  12. Apakah yang berlaku sekiranya saya kehilangan telefon bimbit?

    Maklumat peribadi akaun anda tidak akan disimpan di telefon bimbit selepas sesi log masuk anda. Sehubungan itu, akses kepada maklumat akaun anda tetap terjamin walaupun anda telah kehilangan telefon bimbit.

    Sebagai langkah keselamatan, anda dinasihatkan supaya tidak menyimpan sebarang maklumat peribadi akaun dan kata laluan dalam telefon anda. Anda boleh terus mengakses akaun myASNB melalui peranti yang lain, kerana log masuk anda adalah berdasarkan ID pengguna dan kata laluan untuk akaun portal myASNB yang anda daftarkan.

    Untuk langkah keselamatan tambahan sekiranya data anda telah dikompromi, anda boleh lakukan perkara berikut:

    1. Tukar semua kata laluan anda dengan segera.
    2. Padam secara jarak jauh (remote) data dalam peranti anda yang hilang
    3. Hubungi Pusat Khidmat Pelanggan ASNB di talian 03 – 7730 8899 untuk penyahaktifan akaun portal myASNB anda.
Back To Top